A jóga és a stressz

jóga

Jóga

Sokan felteszik azt a kérdést, hogy egy ilyen ősi módszer, mint a jóga, hogyan lehet hatásos egy viszonylag új jelenség ellen, mint a stressz. Holott szó sincs új jelenségről – a stressz a történelem kezdete óta jelen van életünkben.

Mit jelent a stressz?

A „stress” angol szó eredeti jelentése szorítás vagy kényszer, mely később a „túlterhelés” szinonimájaként terjedt el a köztudatban. Ez az értelmezés azonban nem helyes, hiszen megkülönböztetünk pozitív, létfontosságú stresszt (eustressz) és negatív hatással rendelkező, ún. diszstresszt. Mindnyájan ismerjük a stressz e két formáját.

Az eustressz kialakulása főként megerőltető, de kellemes helyzetekben jellemző, s arra ösztönöz bennünket, hogy a régi kerékvágásból kizökkenve, kreatívan, fantáziadúsan és intelligensen cselekedjünk.

A diszstressz ellenben nehéz helyzetekben tör ránk: megterheli testünket, akadályozza gondolkodásunkat és nyomasztóan hat hangulatunkra. A gyakran jelentkező diszstressz betegségek kialakulásához vezethet.

A jóga, mint feszültségoldó program

Sokan közülünk már meglehetősen jól ismerik a negatív stresszhatások következményeit: vannak, akiknek „elakad a lélegzete”, másoknál hasmenést, fejfájást okoznak.

Mivel azonban az ászanák a mozgás, a légzéstechnika és a koncentráció helyes kombinációjából tevődnek össze, és egyszerre fejtik ki hatásukat a testre, a lélekre és a szellemre, a jóga ideális módszernek bizonyul a káros stressz és következményei ellen.

Míg a mozgás és a légzés inkább testünkre fejti ki hatását, addig a tudatos koncentráció a lelki és szellemi folyamatokat befolyásolja.

A jóga egész személyiségünket stabilizálja. Hatására könnyebben megbirkózunk a stresszhelyzetekkel, a stressz okozta pana- szok enyhülnek, vagy meg is szűnnek. Ha rendszeresen, hosszú távon jógázunk, pozitív gondolkodás, oldott hangulat, vidámság és elégedettség lesz rajtunk úrrá.