Érzelmi megtisztulás

 

Hullapóz, relaxáció

Hullapóz, relaxáció

A jóga elmélyült gyakorlat. Kihat az egész elmére. Jógázással nagyon sok emocionális és pszichológiai gátlás megszüntethető, de ehhez nem elég végigcsinálni a gyakorlatokat. Sikert akkor érünk el, ha a gyakorlatok után mozdulatlanok maradunk még egy ideig. Az ülő testhelyzetek közül jó alkalmat kínál erre a törökülés és a meditációs póz, míg a fekvő testhelyzetek közül a nagy ellazulás, azaz a savászana, hullapóz.

Ebben a csendes mozdulatlanságban a felszabadított gátlások beleolvadnak tudatunk békés nyitottságába. Ehhez néha (de nem mindig) az is hozzátartozik, hogy visszaemlékszünk a gátlás eredeti okára. Ennél fontosabb, hogy időt adjunk a szívünknek és az elménknek, hogy mielőtt ismét belemerül az élet forgatagába, erőt merítsen abból a harmóniából, amelyet a jógázás biztosít számára.

Ha nem adunk időt ennek a pszichés feldolgozó folyamatnak, kiegyensúlyozatlanul térhetünk vissza az életbe. Türelmetlenek, dühösek, csalódottak, melankolikusak, zavartak, sértettek, nyugtalanok, félénkek, bizonytalanok leszünk. Ez általában annak a jele, hogy a jóga mélyen hatott ránk, csak nem adtunk magunknak elég időt, hogy feldolgozzuk a hatását. Ha csak egy mód van rá, üljünk vagy feküdjünk nyugodtan még egy darabig a gyakorlás után, csendes mozdulatlanságban, és hagyjuk, hogy gondolataink és érzéseink kedvükre dolgozzanak bennünk.

Ám azért is lehetnek ilyen érzéseink, mert indulatból vagy felszínesen jógáztunk. Düh, idegesség, csalódottság és türelmetlenség egyaránt fakadhat abból, hogy agresszívan álltunk neki a gyakorlásnak. Ha a jógát lagymatagon, szétszórt figyelemmel végezzük, könnyen válthat ki bennünk melankolikus érzéseket, félénkségét, szorongást, sértettséget vagy zavart.

Részlet Godfrey Devereux, 15 perc jóga című könyvéből