A jóga és a hát

gerinc-jogaTestünket mindenekelőtt az formálja, ahogy bánunk vele, ahogy használjuk. Ha évekig, sőt évtizedekig keveset mozgattuk, és sokat voltunk kénytelenek ülni, akkor izmainkban és elsősorban a kötőszöveteinkben néhány tipikus megrövidülés fordulhat elő. Ezenkívül általános erőhiányban és a tartás gyengeségében szenvedhetünk.

Gerincoszlopunk nem ismeri a “régi jó időket”. Ma már tudjuk, hogy az őskor emberei is szenvedtek a gerinc elhasználódási jelenségeitől és torzulásaitól. A hátfájdalmak témája évezredek óta aktuális. Így nem csoda, hogy a jóga mesterei az évszázadok során gyakorlatok és tartások bőségét fejlesztették ki a gerinc mozgékonyságának megőrzésére, a mozgató izomzatok erősítésére és regenerálására. Mivel a jógagyakorlatok mindenekelőtt a megfigyelés és tapasztalat alapján keletkeztek, rendkívül kipróbáltak és hatékonyak.

Amikor a hát egézségéért gyakoroljuk a jógát, mindig megkiséreljük majd felismerni, hogy a mindennapokban milyen magatartás vezetett ahhoz, hogy a hát, a nyaktájék és a vállak megfeszüléssel és fájdalommal válaszoljanak. Légzésünket is tudatosabban fogjuk használni arra, hogy általa ráérezzünk a blokkolt részekre, és ezeket a légzéssel oldani próbáljuk.