A jóga és a sztressz

Stressz enyhítés jógával

Stressz enyhítés jógával

A jóga a minket érő stressz következményeit a minimumra csökkenti. A jóga tudománya szerint az ászanák és a pránájáma rendszeres gyakorlása erősíti az idegrendszert, és segít az embereknek abban, hogy a stresszel teli helyzeteket sikeresen oldják meg.

Mindannyian megtapasztaltunk már olyan helyzeteket, amikor a tartós feszültség lelki zavarokhoz és testi megbetegedésekhez vezetett. Ez nem új jelenség. A több száz éves Jóga szútrában Patandzsali, a bölcs, a lelki bajok okait az egónak, a szellemi tudatlanságnak, a vágynak, mások gyűlöletének és az élethez való ragaszkodásnak tulajdonította. Ezeket klésáknak, vagyis fájdalmaknak nevezte művében.

A stressz eredete

A tudomány és a technika fejlődésével a modern civilizáció sok területen képes volt legyőzni a tudatlanságot, de a technikai vívmányokból eredő büszkesége eltúlzott és nem helyénvaló mivel ez széles körben elterjesztette a versengés és az egymás iránti irigység érzését. A pénzügyi gondok, érzelmi megrázkódtatások, a környezetszennyezés és mindezeken túl az az érzés, hogy nem tudunk lépést tartani a felgyorsult eseményekkel, megnöveli mindennapjaink feszültségét. Mindezek a külső tényezők túlerőltetik a testet, idegfeszültséget okoznak, és kedvezőtlenül hatnak az elmére. Ilyenkor elhatalmasodik az elszigeteltség és a magány érzése.

Az emberek mesterséges megoldásokat keresnek, hogy feloldják a mindennapi élet feszültségeit. A kábítószer-élvezet, a táplálkozási rendellenességek, a romboló hatású kapcsolatok csupán néhány azok közül a pótszerek közül, amelyekbe az emberek, vigaszt keresve, kétségbeesetten belekapaszkodnak. Ám ezek csak ideiglenesen vonhatják el a figyelmünket, vagy feledtethetik a bajt, a boldogtalanság és a stressz valódi okát nem képesek megszüntetni.

A jóga nem csodaszer, amely minden stressztől megszabadít, de segít abban, hogy a minimumra csökkentsük. A modern élet gondjai felemésztik energiatartalékainkat, mert az éltető energiát belső raktárunkból, az idegsejtekből merítjük. Ez a folyamat a testi-lelki egyensúly felborulásához vezethet.

A jóga tudománya úgy tartja, hogy a tudatalatti elmét az idegek irányítják. Az ászanák javítják a vérellátást a test minden sejtjében, így új életre keltik az idegsejteket is. Ez a folyamat megerősíti az idegrendszert és annak stressztűrő képességét. Egy erős idegrendszerű ember sokkal hatékonyabban tud szembenézni nyomás alatti helyzetekkel.

A stressz enyhítése

A jóga tudománya szerint a szív intelligenciájának székhelye a rekeszizom, ez egyben a lélek kapuja is. Stresszhelyzetben azonban, ki- és belégzéskor, a rekeszizom túlságosan feszes ahhoz, hogy a formáját változtassa. A jóga szem előtt tartja ezt a problémát, a gyakorlatok során megnő a rekeszizom rugalmassága úgy, hogy amikor az megnyúlik, képes lesz bármennyi stressz feldolgozására, legyen az intellektuális, érzelmi vagy fizikai jellegű.

Az ászanák és a pránájáma abban segít, hogy a test, a légzés, az elme és az intellektus összhangba kerüljön. A lassú, erőlködés nélküli lélegzés megnyugtatja a test sejtjeit, ellazítja az arcizmokat, és enyhíti az összes feszültséget az érzékszervekben: a szemben, fülben, orrban, nyelvben és a bőrön.

Amikor ez az állapot létrejön, az agy – amely állandó kapcsolatban van a működő szervekkel – súnjává, vagyis kiürültté válik, s ezáltal minden gondolat elcsendesül bennünk. Ezt követően a félelmek, aggodalmak nem tudnak behatolni az agyba. Amikor kifejlesztjük ezt a képességünket, hatékonyan és takarékosan végezzük majd a napi tevékenységeinket. Nem szórjuk szét az értékes életenergiát. Belépünk az intellektus igazi tisztaságába. Ekkor az elme stressztől mentes, feltöltődik nyugalommal és békességgel.