Jóga a gerinc egészségéért

gerincjógaA gerinc, azaz a gerincoszlop megtámasztja a testet és megvédi a gerincvelőt a külső behatásoktól. Természetes görbületei változatos mozgásokat tesznek lehetővé. A jóga segít megőrizni a gerinc rugalmasságát, ami az egészség és a fittség előfeltétele.

A gerinc a test központi tengelye, amely az ízületekkel és izmokkal együtt biztosítja a törzs és végtagok mozgáslehetőségeit. A gerincet 33 csigolya alkotja, közöttük található a gerincvelő, amely a központi idegrendszer részeként szállítja az üzeneteket az agyból a test többi részébe.

A gerinc figyelemreméltóan rugalmas. Testünket megcsavarhatjuk, nyújthatjuk és hajlíthatjuk. E mozgásokra a gerinc szegmentált felépítése ad lehetőséget, amennyiben csigolyák sorából épül fel.

A csigolya alapformájában csontos tömbből és gyűrűből áll. Az egyes csigolyák közé porcból való korong ékelődik. Feladata, hogy kivédje a csigolyák egymáshoz verődését, és általában is természetes „lökhárító” szerepét tölti be. Erre a védelemre különösen felugráskor vagy sprinteléskor van szükség.

Minden egyes csigolyához négy ízület és ízületi felszín tartozik. A gerincoszlopban felfelé haladva ezek szöge megváltozik. így jön létre a gerinc négy természetes görbülete: a nyaki, a mellkasi, az ágyéki és a keresztcsonti. Növekedésünk során több csigolya is összeforr, és a gerinc rugalmassága is csökken az idő előrehaladtával.

Domború és homorú hajlatai együtt S alakot hoznak létre. Ez a tekercselt rugózathoz hasonlóan felfogja az ütődése-ket, gondoskodik az egyensúly megtartásáról, és a gerincből induló mozgások egész skáláját teszi lehetővé.

A gerinccsigolyák által védelmezett gerincvelő agyi utasításokat szállít a test különböző pontjaihoz és viszont. Az agyat és a gerincvelőt körülvevő folyadék ugyancsak védő szerepet tölt be, és az energia áramlását is közvetíti.

A gerinc energetizálása

A jógatartások a gerinc különböző részeit hajlítják vagy nyújtják meg, ezáltal rugalmasabbá teszik a gerincet. A gerinc számára a legjótékonyabb pozíciók a törzsdöntések és elfordulások. Ezek jó karban tartják a gerincet támasztó szerkezeteket, amilyenek a csigolyákat összekötő szalagok, a csigolyák közötti ízületek és a környező izmok. A pózok a rossz testtartás következtében kialakuló görbe hátat is korrigálják. A rossz testtartás, szinte teljesen visszafordítható folyamat, a mozgás kényelmének öröme jógázással biztonságosan visszanyerhető.

A rugalmas gerinc a gerincvelőt körülvevő agy-gerincvelői folyadék áramlásáról is gondoskodik. A prána is szabadon áramolhat így a test hét energiaközpontján keresztül.

Forrás: Jóga kezdőknek és haladóknak című könyvből