A jóga három fontos előnye

hatha jóga

Hatha jóga

A jóga megteremti az elme, test és lélek összhangját. Éppen ez az, ami megkülönbözteti a testmozgás egyéb fajtáitól, és sajátos, összetéveszthetetlen jelleget kölcsönöz neki. Az eredmény: hajlékony, rugalmas test és derűs, összeszedett gondolkodás. E sok jó segítségével képességeidet is eredményesebben bontakoztathatod ki.

1. Fitten és egészségesen

A modern életformával járó fokozott stressz egy sereg egészségügyi problémát hozott magával. A jóga segítségével kitűnő egészségnek örvendhetsz, ami nem csupán a jó erőnlétet jelenti, de hajlékonyabbá is tesz, javít a testtartásodon és egyensúlyi helyzeteden, továbbá csökkenti fennálló testi panaszaidat. Az öregedés és hanyatlás folyamatát is jelentősen lelassítja. A jógáról tehát idős korban sem kell lemondani, sőt érdemes akár érettebb korban is belevágni.

– a jóga rugalmas, egészséges ízületeket biztosít az izmok, valamint az inak nyújtásával és feszesítésével,

– a légzési technika teljesen igénybe veszi a tüdőt és megtölti oxigénnel, amely aztán eljut a test egészébe,

– a jóga gyakorlatsorai erősítik a légzőapparátust, a keringést, az emésztést, valamint az idegrendszert.

2. Fokozott vitalitás

A szervezetben felhalmozódott méreganyagok az ülő életmóddal társulva letargiához vezetnek. Mindez kihat a munkateljesítményre és a testmozgás iránti hajlandóságra. A rendszeres jógagyakorlatok fokozatosan növelik vitalitásodat, és szervezeted is hatékonyabban működik. A jógahagyomány úgy tartja, hogy az egészség egyik kulcsa a belek állapotában rejlik. Sok jógatartás felélénkíti a salakanyagok ürítéséért felelős szervek működését. Vérellátásuk javulásával gyorsabban távolítják el a méreganyagokat, ami a szervek táplálásának javulásával jár.

– a gyertya és a fejenállás nem csupán a szívre van jó hatással, de a keringés egészére is,

– a helyes légzéshez társulva az előbbiekkel a vér oxigénellátását is javítják, táplálva és méregtelenítve a szerveket és a mirigyrendszert,

– a légzés optimalizálása megnöveli a tüdőkapacitást, s oxigénben dús, megújító vért küld az agyhoz, a szívhez, a tüdőhöz és az emésztőrendszerhez.

3. Az idegrendszer harmonizálása

Az idegrendszer nem csupán idegekből áll. Hozzátartoznak a belső elválasztású mirigyek is, amelyek működése kihat érzelmi világunkra. Ez a rendszer más szervek szabályozásáról is gondoskodik az általa termelt hormonokkal.

Idegrendszerünknek két összetevője van: a szimpatikus és a paraszimpatikus. Az előbbi veszélyhelyzetben növeli meg túlélési esélyeinket. Az utóbbi a szervezet öngyógyitó folyamataiban vesz részt. A mindennapi élet feszültségei nemritkán szimpatikus üzemmódra állítják át az idegrendszert. Ilyenkor a szervezet megújító folyamatai szünetelnek, ami számos egészségügyi problémához vezethet. A jógagyakorlatok hatására az idegrendszer feloldja a káros energiablokkokat, elindítva az öngyógyulás folyamatát.

– az előre- és hátrahajlás feloldja az energiablokkokat, így az idegi energia szabadon áramolhat, és a stressztünetek is háttérbe szorulnak,

– a jógatartások – kivált azok, amelyek a nyakat is meghajlítják vagy megcsavarják – beindítják a paraszimpatikus idegműködést és ezzel a szervezet öngyógyító folyamatait,

– a teljes jógalégzés megnyugtatja az idegrendszert, így segít a testi-lelki ellazulásban.

Forrás: Jóga kezdőknek és haladóknak című könyvből