Jóga kezdőknek

elorehajlasjogapoz

Jóga kezdőknek

A jóga gyakorlati filozófiai rendszer, amelynek középpontjában a test, a lélek és a szellem egészséget és teljességet adó egysége áll, és mint ilyen, hatásos ellenszere lehet a rohanó életvitelünkből eredő stresszhatásoknak. A test egészségi állapota a különböző testtartások (ászanák) gyakorlásával javítható. Az itt hamarosan közölt, és kiváltképp kezdők számára összállított gyakorlatok a szervezet egészére hatnak: átmozgatják az izmokat, serkentik a keringést és javítják az általános kondíciót.

Az eredmény nem pusztán a fizikális erőnlét javulásában mutatkozik meg: ahogy egyre többet gyakoroljuk az egyes testtartásokat, és megismerkedünk a lazító- és légzőgyakorlatokkal, felismerjük majd a jógának azt az erejét is, amely képes a mentális nyugalmat megteremteni, ezáltal fokozza koncentrálóképességünket, és hozzásegít, hogy felülkerekedjünk a belső feszültségeken. A jóga tehát az Én kiteljesítésének olyan összefüggő rendszere, amely egyszerre képes a fizikai és mentális egészség megteremtésére és fenntartására.

A jóga megfoghatatlan jellege abban is megmutatkozik, hogy bár jól felépített, logikus filozófiai háttér védelmezi, nem engedi magát teljesen elméletivé tenni. A testtartások és légzések testre és szellemre gyakorolt hatását a jógázó csakis gyakorlás során ismerheti meg.

Hogy miért válik a test ruganyossá és erőssé a jóga révén, azt könnyű megérteni. De az, hogy mindez miért befolyásolja a szellemet – az akaraterőt, a jó közérzetet, az energiát – az már túlmutat minden logikán.

Olvasás közben most talán arra gondol: „Ez igazán érdekes, de nem nekem találták ki”. De próbálja csak ki a gyakorlatokat úgy, ahogyan itt le lesznek írva, és kellemesen csalódni fog. Feltehetően úgy fogja találni, hogy a gyakorlatok nehezebbek, mint amilyennek látszanak, és már nem minden ízülete működik úgy, mint azt gondolta, de ne adja fel! Az ászanák hamarosan hatni fognak fizikálisán gyönge pontjaira, kitágítják tudatát és növelik koncentráló képességét.

Mira Mehta