Jóga nőknek

Jóga nőknek

Jóga nőknek

A kamaszkortól kezdve az anyaságon és menopauzán át az időskorig a nők sok életszakaszon mennek át. A jóga minden életciklusban segít, hogy testüket és elméjüket megerősítsék, kiegyensúlyozott, harmonikus állapotot hozzanak létre. Egy nő életének minden szakaszában folyamatos fizikai és pszichikai változásokon megy keresztül. A jóga gyakorlatai módosíthatók, így mindenkor találkoznak a változó igényekkel, és segítséget nyújtanak a női lét testi-lelki egyensúlyának eléréséhez.

Jóga a gyerekkortól a kamaszkorig

Gyermekkorban a jógagyakorlás játszi könnyedséggel megy, újfajta ritmikus és kihívást jelentő mozdulatok elsajátítását jelenti. Kamaszkorban a fiatal lányok sok testi és szellemi változáson mennek keresztül A változásoknak ez az időszaka ideális az ászanák és a pránajáma gyakorlásának megkezdésére, mivel mindkettő segít az egészséges és rendszeres menstruációs ciklus fenntartásában. A gyakorlás fő elemét a pózokra való elmélyült koncentrálás képezi – amely segít az érzelmi stabilitás megalapozásában, a hangulatváltozások szabályozásában és a menstruációs problémák leküzdésében. A jóga azért is nagyon jó hatású a növekedésnek ebben az időszakában, mert segít az izomzat megerősítésében, az elhízás megelőzésében, segíti az ivarszervek fejlődését és a kiegyensúlyozott hormontermelődést.

Jóga a fogantatástól az anyaságig

A fogantatás előtti időszaktól egészen a terhességig és az anyaságig nagyon fontos a fizikai és mentális egészség maximális megerősítése. A jóga segítséget nyújt az egészséges nemi fejlődésben, s ezzel a fogamzás esélyeinek növelésében, valamint felkészülést jelent a női test számára a terhesség és vajúdás nehézségeire.

A terhesség alatt a jóga igen jótékony hatású, és úgy alakítható, hogy mindenkor megfeleljen a test változó igényeinek és képességeinek A méh izomzatának és a gerinc tartóerejének megerősítése mellett abban is segít, hogy a hát elbírja a megnövekedett nyomást, és a test képes legyen megbirkózni a terhesség alatt jelentkező általános problémákkal, mint például az elégtelen vérkeringéssel, a vérnyomás-ingadozással, a túlzott súlygyarapodással, fáradtság, ödéma és vizelési gondokkal.

Az ászanák rendszeres gyakorlása megerősíti és felkészíti a testet a vajúdásra, és megkönnyíti a szülést. Az ászanák által megszerzett fegyelem és az elme lenyugtatásának képessége segít, hogy a test nyugodtabban fogadja az összehúzódások fájdalmait, és könnyebben ellazuljon két fájás között. A terhesség alatt végzett rendszeres jógagyakorlás a szülés utáni gyorsabb felépülést is elősegíti, valamint helyreállítja az energiaszintet. Szülés után a pránajámával, illetve jógalégzésekkel megnövelhető az oxigénfelvétel, ami a bőséges tejtermelődést biztosítja.

Szülés után egy vagy két hónappal újra el lehet kezdeni az óvatos gyakorlást annak érdekében, hogy az izomrostok visszanyerjék a rugalmasságukat, és továbbra is folyamatosan biztosítsuk az anyatej termelődését. A lábadozás időszakában a hangsúlyt a regeneráló hatású pózokra kell helyezni, és csak fokozatosan szabad beépíteni a jobb erőnlétet igénylőket – a szülés után nagyjából három hónappal újra vissza lehet térni a normál gyakorláshoz.

A változókor és a menopauza

A jóga áldásos hatásai folytatódnak az érettebb korban és még azután is. Különösképpen jótékonyan hatnak a menopauza idején. A 45 és 55 éves kor közötti időszak olyan hormonális változásokat hoz, amelyek érzelmi labilitást és fizikai változásokat is előidéznek. A fizikai tünetek között találhatók a hőhullámok, magas vérnyomás, kellemetlen érzés a mellekben, fejfájás, elhízás és álmatlanság Az immunrendszer is legyengülhet. Ennek következtében a test jobban ki van téve a fertőzéseknek, különösképpen a húgyúti megbetegedéseknek. Gyakori a cukorbetegség, a csontritkulás és egyféle általános lelassulás. A harag, depresszió, szorongás, az önbecsülés elvesztése és az elégedetlenség, szintén gyakori tünetek ebben az időszakban.

Ilyenkor a jóga áldásos hatásai felbecsülhetetlen értékűek, segítenek megőrizni a fizikai, szellemi és érzelmi egyensúlyt. A menopauza idején végzett gyakorlás segít egyensúlyban tartani a hormonháztartást és fenntartani a jó emésztést.

Jóga időskorban

Az érettebb korból az időskorba való átmenet sok új testi változást hoz magával. A legfeltűnőbb talán a fizikai esendőség, amelynek kísérői a törékeny csontozat, a lelassult anyagcsere, az elégtelen vérkeringés, a szórakozottság és az összehangolt mozgás hiánya.

Ebben az életszakaszban a jógagyakorlásban is lényeges módosításokra van szükség, és a különféle segédeszközök nagy segítséget nyújtanak a pózok kivitelezésében, így egészségesen tartva a vérkeringést és az idegrendszert. Segédeszközökkel a test képes a maximális nyújtásra és ellazulásra. A jóga célja ebben az időszakban is mint mindig, a fizikai és mentális egészség megőrzése. Idősebb korban az ászanák könnyed és stabil végzésére kell helyezni a hangsúlyt. A folytonosság eredményeképpen a jóga gyakorlása is érettebbé válik, és a nők megtanulják hogyan alkalmazkodjanak azokhoz a változásokhoz, amelyek az időskor velejárói.

Jóga egy életen át

Egy nő életének minden állomásán fontos tényező a tudatosság – mely a pózok kiegyensúlyozott megtartásához szükséges, csakúgy mint a józan ítélőképesség – az ászanák sorrendjének ésszerű felépítéséhez és a hosszú kitartásokhoz. Egy okleveles és tapasztalt tanár vezetése alatt végzett rendszeres gyakorlás segít e tudatosság elérésében, és biztosítja, hogy a jóga gazdagabbá tegye és szerves részévé váljon a mindennapi életnek.

Geeta S. Iyengar