Jóga, önbecsülés és önbizalom

Jóga önbizalom

Jóga önbizalom

A jóga az izmok újszerű, szokatlan használatára invitál. Újszerű és szokatlan, de nem természetellenes vagy ártalmas munkára. Ezt a munkát óvatosan kell elkezdenünk, különösen ha új vagy régi sérüléseink vannak, betegeskedünk vagy lábadozunk, gyermeket várunk, kimerültek vagyunk, vagy valamilyen más okból csökkent a munkaképességünk.

A jóga nem pusztán technikai műveletek sora. Van egy belső dimenziója is. És ez a belső dimenzió a jó közérzet szempontjából valójában sokkal fontosabb, mint a pózok mechanikus technikái. A helyesen alkalmazott technika megvédi ugyan a testünket a sérülésektől, de az elménk ettől még nem lesz biztonságban. A jóga hatása az elmére, és így a mindennapjainkra (különösen a kapcsolatainkra) – attól függ, mennyire vagyunk motiváltak, és milyen a hozzáállásunk a jógához.

A jóga lelkiállapotunkra gyakorolt hatását szinte teljes mértékben e két tényező együttese határozza meg. A helytelen motiváció és hozzáállás felboríthatja lelki egyensúlyunkat, és a jógázással csak szaporodnak az ellenérzéseink. Nem elsősorban azzal van a baj, hogy valaki olyan hajlékony akar lenni, mint egy gumiember, olyan erős, mint egy akcióhős, vagy olyan karcsú, mint egy topmodell. Azt kell szem előtt tartani, hogy ez a motiváció hogyan befolyásolhatja a hozzáállásunkat a gyakorláshoz. Mert lehet, hogy nagy igyekezetünkben átlépjük azokat a határokat, ahol még biztonságos a jógázás, és megerőltetjük az izmainkat, ízületeinket, szalagjainkat.

Ezenkívül az a tény, hogy folyamatosan egy előre kitűzött cél elérése érdekében gyötörjük magunkat, azt az érzést ültetheti el bennünk, hogy a jelen állapotunkban, amíg azt a célt nem értük el, nem vagyunk elég jók. És bár a gyakorlással hajlékonyabbak és erősebbek leszünk, ami jó érzést kelt bennünk, mélyebb szinten aláássuk az önbecsülésünket és az önbizalmunkat.

Ezt a végzetes csapdát úgy kerülhetjük el, ha két szövetségest állítunk magunk mellé: az érzékenységet és az őszinteséget. Érzékenyen kell figyelnünk és követnünk, amit csinálunk, hogy pontosan tudhassuk, milyen hatással van ránk: nemcsak a testünkre, de az elménkre is. Azt kell érzékenyen és önmagunkkal mindig őszintén figyelnünk, hogy amit csinálunk, az valóban megnyugtat-e bennünket, vagy éppen agresszívvá, türelmetlenné és ingerlékennyé tesz.

Mindannyiunk teljesítőképességének van egy határa, de ugyanez igaz a testrészeinkre is: az izmainkra, szalagjainkra, ízületeinkre. Ezeket a határokat minden pillanatban tiszteletben kell tartanunk. Ez nem jelenti azt, hogy bezárva kellene éreznünk magunkat ezek közé a határok közé. Korántsem erről van szó. Ezeket a határokat azért kell érzékenyen kitapintani és őszintén szembenézni velük, hogy folyamatosan tágíthassuk őket, és az éppen aktuális teljesítőképességünkhöz mérten előreléphessünk és fejlődhessünk.

Az ilyen motivációval és hozzáállással párosuló helyes technika a jógának nemcsak a fizikai, de a pszichés előnyeit is biztosítja számunkra. Ha őszintén és érzékenyen figyelünk a korlátainkra annak tudatában, hogy ezek a korlátok tágíthatok a jóga erősíti az önbecsülésünket és az önbizalmunkat, ami sokkal fontosabb, mint a nyilvánvaló fizikai előnyök.

Forrás: Godfrey Devereux – 15 perc Jóga