A legősibb sztresszellenes program

joga-stressz-oldasTestünk nemcsak életmódunkat tükrözi vissza – tehát annak módját, ahogy mozgunk, táplálkozunk, illetve a pihenés és az aktivitás arányát -, hanem szellemi és érzelmi állapotunkat is. Mindannyian ismerjük annak érzését, hogy “vállunkat a gondok súlya nyomja”, vagy “keresztként cipeljük” a mindennapok terhét. Ha az a bevésődött mintánk, hogy a stresszre hát- vagy nyaki panaszokkal reagálunk, ezen nem tudunk változtatni. De megváltoztathatjuk azokat a lelki okokat, amelyek ezeket a testi reakciókat kiváltják.

A jóga megtanít arra, hogy felismerjük azokat a gondolkodási és magatartásmódokat, melyek a stresszt létrehozzák. Ha például engem az a gondolati minta vezérel, hogy nem vagyok elég jó, meg fogom kísérelni, hogy mindent a lehető legtökéletesebben végezzek el – hogy egyszer végre elég jó legyek. Folyamatosan szorongani fogok, soha nem leszek magammal elégedett. Egy napon majd megállapítom, hogy vállam és tarkóm egyre görcsösebben húzódik.

A jóga a problémát nem elsősorban abban látja, hogy nem gondolunk jót magunkról – sokkal inkább abban, hogy félelmeinkkel, kétségeinkkel, szükségleteinkkel és vágyainkkal azonosítjuk magunkat. A bölcs jógamesterek állítják, hogy minden ilyen gondolati minta az eltorzult észlelés jele. A jóga módszereket tanít, melyekkel felismerhetjük, mivel azonosítjuk magunkat, és hogyan tudjuk az ezekhez tartozó magatartásmintákat lassan leépíteni, sőt néha feloldani.

Ezáltal letesszük annak terhét, hogy valamit mindenképpen fel keljen mutatnunk, vagy hogy olyanok akarjunk lenni, amik egyáltalán nem vagyunk. Ez csökkenti a stresszt és a test “fellélegzik”.