Mi a miénk valójában? Rádzsa Jóga

napisten, rádzsa jóga

Jóga Budapest

Semmi! Még fizikai testünk sem, mert egy napon azt is elhagyjuk. Bármi is van a birtokunkban – akár föld, ház, pénz, stb.- az nem a miénk valójában, csak egy bizonyos ideig adatott meg számunkra. A tulajdonos aggodalma, hogy mi fog egy napon tulajdonával történni, gyakran nagyon nagy. Így a világ tele van aggodalommal, szenvedéssel és fájdalommal. Miért nem foglalkozik az ember ehelyett az ÖRÖK SZERETETTEL, amely elveszíthetetlen?

Aki az ÖRÖK SZERETETET hordja a szívében, és erősen hisz abban, hogy az ISTENI GAZDAGSÁG őbenne van, az ezáltal minden gondot és szenvedést elhagy. Teljes egészében megérti a ‘BRAHMA SATYA JAGHAT MITHYA’ szavak értelmét. De egyedül a szavak nem elegendők. Ahhoz, hogy igazi betekintést nyerjen, az aspiránsnak gyakorlásra van szüksége. Meg kell tanulnia testét és szellemét uralni, hogy elérje az ÖNMEGISMERÉST. Az ÖNMEGISMERÉS az egyéni Önvaló (ATMA) újraegyesülését jelenti a kozmikus Önvalóval (PARAMATMA).

Ennek megvalósításához az egyik út a RÁDZSA – JÓGA, a királyi út. A RÁDZSA királyt jelent. Egy királynak önállónak, öntudatosnak és magabiztosnak kell lennie, így egy RÁDZSA – JÓ-GI is magabiztos, tiszta és bátor. Természetesen a RÁDZSA – JÓGA útján sem lehet a felszabadulást (MOKSA) egy Mester vezetése nélkül elérni.

A JÓGA különböző útjai: KARMA (tettek); BHAKTI (hit, odaadás); GJÁNA (gondolkodás, megkülönböztetés); RÁDZSA (a királyi út) szorosan összefüggenek. Megfelelnek a megismerést kereső emberek különböző alkatának. Az egyik ember a cselekedetekben látja az üdvözülést, a másik az imán keresztül keresi, a harmadik a filozófia útját járja és a negyedik a gyakorlásét. Mind a négy út elején ott áll viszont a fegyelmezettség követelménye. És éppen ez okoz nekünk – akik az anyaghoz vagyunk kötve – olyan nagy nehézségeket.

Nagy vonalakban véve az emberek két fajtáját ismerjük:
– azokat, akik csak az élvezetet keresik és
– azokat, akik megpróbálnak pozitívan élni és hinni.

Az emberek ezen második csoportjának pozitív képességeit fegyelem által kell tökéletesítenie, amíg végül minden, amit tesznek, jógikus lesz: mozgásuk, alvásuk, gondolataik, étkezésük, stb. Ha jógáról beszélnek, többnyire a RÁDZSA – JÓGÁRA gondol mindenki. Azonban ezen az úton sem haladhatunk előre fegyelmezettség nélkül. Ezért állítja Patandzsali is „JÓGA DARSANÁJA” (jóga-filozófia) elejére ezt a mondatot:

‘ATHA YOGA ANUSASANAM’
(most következik a JÓGA fegyelme)

Paramhansa Swami Maheshwarananda: Karma – Bhakti – Rádzsa – Gjána, a négy jóga-út

Folytatás hamarosan!